קוסמוס טלסקופים - המקום הקר ביותר ביקום - ערפילית הבומרנג

ציוד, מידע אסטרונומי, חדשות אסטרונומיה ואירועים

 

 

.

התגלה מקום הקר ביותר ביקום

המקום הקר ביותר ביקום אינו מצוי בכדור-הארץ, בו המקום הקר ביותר לוהט ביחס לטמפרטורות של הגופים המרוחקים במערכת השמש.

הטמפרטורה הנמוכה ביותר האפשרית בטבע היא  ה-0 המוחלט. בסולם צלזיוס בו אנו מודדים את הטמפרטורות היא שווה ל-273 מעלות מתחת לאפס. בטמפרטורה זו החלקיקים אינם נעים. הטמפרטורה של היקום כיום, הנמדדת על ידי קרינת הרקע הקוסמית, מיליארדי שנים לאחר המפץ הגדול, היא כ-3 מעלות מעל האפס המוחלט.

בימים אלה הודיעה קבוצת חוקרים מנאס"א כי הם מצאו את המקום הקר ביותר ביקום. מקום זה נמצא בקבוצת קנטאורוס , בערפילית הפלנטרית היפה – ערפילית הבומרנג, המצויה במרחק 5000 שנות אור מאיתנו. הגילוי נעשה באמצעות הטלסקופ באורכי גל של מילימטר (ALMA) שמדד טמפרטורה של חומר המצוי בערפילית והיא רק כמעלה מעל האפס המוחלט, 2 מעלות קר יותר מטמפרטורה ביקום.

ערפילית הבומרנג מוכרת למדענים זה מכבר.  היא נוצרה כאשר כוכב קל, דומה לשמש שלנו, סיים את חייו בהשילו את השכבות החיצוניות שלו לחלל בתהליך הקרוי ערפילית פלנטרית. אנו מכירים ערפיליות פלנטריות רבות וכן ערפיליות אחרות שמהותן שונה, אולם מעולם לא נצפה חומר כה קר.

נשאלת השאלה, מהו התהליך שגורם לחומר להתקרר מאוד. החומר הקר מכיל מולקולות של CO, המצויות במעטפת המקיפה את הערפילית. גרגירי אבק מסתירים את הגז מהקרינה הנפלטת מהכוכב הננס הלוהט שנותר במרכז הערפילית ואילו הגז המתפשט במהירות מאבד אנרגיה אל החלל המקיף אותו.

כעת  יש ללמוד את התהליכים המתרחשים בערפילית הבומרנג כפי שהם נצפים באורכי הגל הארוכים, כדי להבין טוב יותר מהו המנגנון היוצר ערפילית פלנטרית, היא הגורל הממתין גם לשמש שלנו בעוד מיליארדי שנים.

ערפילית הבומרנג - קרדיט – נאס"א – טלסקופ החלל ע"ש האבל

 

 

המבחר הגדול של טלסקופים, משקפות ומיקרוסקופים בישראל

ספק מורשה משהב"ט

כל הזכויות על התוכן, העיצוב הגראפי, התכנים וכל מידע אחר באתר שמורות לקוסמוס טלסקופים (פתאל טרדינג) - המרכז לציוד אסטרונומי

 

> > >