קוסמוס טלסקופים - שנת התשע"ח והקשר האסטרונומי

קוסמוס טלסקופים - פתאל טרידינג

המרכז הארצי לאסטרונומיה, ציוד תצפיתי וצפרות - טלסקופים, משקפות, מיקרוסקופים, פלנטריומים וציוד צילום

הרא"ה 41, רמת גן

א - ו בין 9:30 - 14:00 וימים א, ב, ד, ה, בין 16:00 - 19:00

טלפון: 03-6724303

 

 

המשמעויות האסטרונומיות של שנת התשע"ח

 

בפרוס עלינו השנה החדשה, שנת התשע"ח, מעט נתונים על המשמעויות האסטרונומיות של השנה החדשה.

הלוח העברי מבוסס על מופעי הירח. החודש העברי מתחיל עם מולד הירח. בתקופה הקדומה, היו מכריזים על תחילת החודש לאור עדותם של 2 אנשים שראו את הירח החדש. כיוון שמעת המולד ועד המועד המוקדם ביותר שבו אפשר לראות את חרמש הירח בן יומו חולפות כ-14 שעות, לא תמיד חל ראש החודש העברי בעת המולד אלא אף יממה לאחר המולד. כיוון שזמן המחזור בין שני מולדי ירח הוא 29.5 ימים, אורכי החודשים העבריים נעים בין 29 ימים ל-30 ימים. השנה חל מולד הירח בכ"ט באלול, ערב ראש השנה.

אולם הלוח העברי, שהוא גם לוח חקלאי, אינו מבוסס רק על מופעי הירח אלא גם על השמש. למעשה, בזמן הקדום החלה השנה  בחודש האביב, חודש ניסן, שבו חל שוויון היום והליה, תופעה הקשורה לשמש בלבד. כיוון שיש הפרש בין 12 חודשי ירח (354 ימים), לבין אורך השנה השמשית (365 ימים), נוצר פער של כ- 11 ימים בין השנה הירחית לשנה השמשית. לכן, היה צורך להוסיף את ההפרש לחודש האחרון בשנה, חודש אדר. מנגנון זה של העיבור החל במסופוטמיה, שם התווספו מספר ימים לחודש האחרון, חודש אדרו. אגב, גם בלוח הלועזי שהנהיג יוליוס קיסר, התווסף יום אחד (המקזז את ההפרש של כרבע יממה בין אורך השנה האמיתי ל-365 ימים) לחודש האחרון בשנה דאז, חודש פברואר.

לאחר שנתבטלה הסנהדרין ועם ישראל גלה, היה צורך במנגנון שיבטל את הצורך בעדות של ראיית הירח החדש. מסיבה זו, נקבע בבבל במאה הרביעית, לוח השנה העברי לשנים רבות קדימה כאשר הוא לוקח בחשבון את כל האילוצים ההלכתיים, בהם כלל לא אד"ו ראש (לפיו לא יחול השנה בימים א,ד או ו), ירח זקן (הפרש בין תאריך המחושב של הירח במולדו לירח בן יומו) ועוד. כמו כן, נקבע סדר השנים בהן 7 שנים תהיינה מעוברת בתקופה בת 19 שנים. מחזור זה קרוי – המחזור הקטן.

כל זה הביא לכך, שבמשך מחזור בן 19 יום יש לנו 7 שנים מעוברות. גם אורכי השנים השתנה בין שנה לשנה. השנים ה- 3, 6, 8, 11, 14, 17 והשנה ה- 19 בכל מחזור תהיינה שנים מעוברות.  שנה מעוברת עשויה להיות שנה סדורה מעוברת, בת 384 ימים, שנה חסרה מעוברת, בת 383 ימים,  או שנה שלמה מעוברת, בת 385 ימים.  שנה שאינה מעוברת היא 'שנה פשוטה'.

מניין הימים בכל חודש  הוא קבוע,  מלבד בחודשים חשוון וכסלו; בשנה, שבה חשוון מונה 29 ימים וכסלו מונה  30 ימים, יש סך הכל  354 ימים והיא נקראת:  'שנה סדורה'. מאידך, מדי פעם נקבעת שנה הנקראת: 'שנה חסרה', המונה 353 ימים סך הכל, ובה מונים החודשים חשוון וכסלו 29 ימים כל אחד. ולבסוף, מדי פעם נקבעת שנה הנקראת -  'שנה שלמה', בת 355 ימים סך הכל,  ובה מונה כל אחד משני החודשים האלה 30 ימים. מניין הימים, בגימטרייה, בשנה השלמה הוא שנ"ה.

מפאת אופי החגים - יום הכיפורים, הושענא רבה ופסח - משתנה אורך השנה. אופי השנה, המכונה: הקביעה,  מצוין בשלוש אותיות: האות הראשונה, מציינת את היום בשבוע שבו חל ראש השנה. האות השניה מציינת אם אותה שנה היא  חסרה ('ח'), סדורה ('ס'), או שלמה ('ש'). האות השלישית מציינת את  היום בשבוע בו חל הראשון של  הפסח.  סך הכל עשויות להיות  14  קביעות שונות, מחציתן מעוברות ומחציתן פשוטות.

כל שנה מתחילה במולד של חודש תשרי, אך לעתים היא נדחית ביום אחד או ביומיים. אם המולד חל בשעת הצהריים או אחר הצהריים, נדחה ראש השנה ביום אחד. אם כתוצאה מהדחייה יחול יום הכיפורים ביום ו' או ביום א', ובכך ייווצרו  שני ימי שבתון רצופים, יידחה ראש השנה ביום נוסף. סיבה נוספת לדחייה היא מניעת האפשרות שהושענא רבה יחול ביום שבת. הואיל ומרווח הזמן, בן ראש השנה ליום הכיפורים ולהושענא רבה, קבוע, לא יחול ראש השנה לעולם בימים א' ד' או ו' (ומכאן הכלל  - לא אד"ו ראש).  אם בתחילת השנה חל המולד לפני הצהרים, אך ראש השנה יחול באחד מהימים ה'אסורים', הוא יידחה ביום אחד.  שנה שבה נדחה ראש השנה, נקראת: 'שנה נדחית'. השנה חל מולד הירח בערב ראש השנה תשע"ח, כ"ט באלול בשעה 8:30 בבוקר שעון ישראל ומכאן שאינה שנה נדחית..

שנת התשע"ח תהיה שנה רגילה ולא מעוברת.  על פי האמונה  תחילת הלוח נקבעה ביום א' בתשרי, שנת דק"ה (4105 שנים לבריאת העולם לפי ההלכה היהודית,  ראש השנה שחל ב- 24 בספטמבר שנת 344 לספירה).  

התשע"ח הינה שנה מסוג הכז –

ה – מתחילה ביום חמישי

כ – אורך השנה כסדרה (354 ימים) – חודש חשוון אורכו 29 ימים וכסלו 30 יום.

ז – חג הפסח חל ביום שבת (ז)

 

מתוך:  המדריך  להכרת השמים  ד"ר יגאל פת-אל, הוצאת קוסמוס טלסקופים

להתארגנויות מקומיות של חברים אפשר להכנס לפורום הישראלי לאסטרונומיה (ההרשמה אינה כרוכה בתשלום)

מוצר החודש

טלסקופים, משקפות ומיקרוסקופים ממיטב החברות, ישירות מהיבואן לצרכן - ללא פערי תיווך

תצוגה: רחוב הרא"ה 41, רמת גן,

טלפון: 03-6724303, פקס: 03-6722577

Sole Distributors המרכז לציוד אסטרונומי וצפרות יבואנים בלעדיים

patel@cosmos.co.il כתובת דואר אלקטרוני