קוסמוס טלסקופים - מעבר - טרנזיט - של כוכב חמה על פני דיסקת השמש 9 במאי 2016

-2016

ציוד, מידע אסטרונומי, חדשות אסטרונומיה ואירועים

 

 

 

 

מעבר של כוכב חמה על דיסקת השמש, 9 במאי 2016

ראשית – אין לצפות במעבר בפרט ובשמש בכלל ללא אמצעי עזר מתאימים – סכנת עיוורון

בהמשך הדף תמצאו הנחיות לצפייה באירוע ובשמש

בשנת 2016 יחול מעבר (טרנזיט) של כוכב חמה על פני השמש. המעבר ייראה בחלקו הראשון  מישראל.

מעברים של כוכבי לכת על דיסקת השמש מתרחשים כאשר כוכב הלכת מצוי ביננו לבין השמש. לכן, מעברים כאלה יכולים להתרחש רק עבור כוכבי הלכת הפנימיים, שמסלולם מצוי ביננו לבין השמש ואלו הם כוכב חמה ונוגה.

המעברים של כוכב חמה הקרוב יותר לשמש שכיחים יותר מאשר המעברים של   נוגה החלים במרווחים של למעלה ממאה שנים. לעומת זאת, בכל מאה שנים, יש בין 12 ל-15 מעברים של כוכב חמה על פני דיסקת השמש. מעברים אלה חלים כמובן בעת התקבצות תחתונה של כוכב חמה עם השמש, כאשר כוכב חמה מצוי על מישור המילקה או בסמיכות גדולה אליו בעת המעבר. המעברים של כוכב חמה על פני השמש חלים בחודשים מאי או נובמבר והם ממויינים לפי סדרות, כאשר פרק הזמן החולף בין שני מעברים עוקבים באותה סדרה הוא 46 שנים. המעבר הנוכחי הוא בסדרה 7, כאשר המעבר הקודם באותה סדרה חל ב-9 במאי 1970 והמעבר הבא יחול בשנת 2062. המעבר הבא של כוכב חמה לאחר המעבר הנוכחי  יחול ב-11 בנובמבר, 2019 (סדרה 6).

להלן זמני המעבר של כוכב חמה על דיסקת השמש. כיוון שכוכב חמה הוא דיסקה, לכניסה וליציאה מהמעבר יש שני מגעים, כאשר זה פרק הזמן החולף מהרגע שהדסקה של כוכב חמה מתחילה את המעבר (מתחילה לצאת מהמעבר) עד שכל הדסקה משלימה את המהלך. פרק הזמן הנדרש לכל הדיסקה של כוכב חמה להתחיל או לצאת מהמעבר הוא כ-3 דקות.

עבור צופה בישראל, המעבר מסתיים עם שקיעת השמש וכוכב חמה באופק המערבי.

גובה השמש מעל האופק במעלות

שעה

 

64

14:11:44

מגע ראשון – כוכב חמה נוגע בשולי דסקת השמש

63

14:14:57

מגע שני – כל דיסקת כוכב חמה מצויה במעבר

17

17:57

שיא המעבר

 

19:28

שקיעת השמש בישראל

25-

21:37:10

מגע שלישי –כוכב חמה נוגעים בשולי דיסקת השמש

25-

21:40:21

מגע אחרון – כל דיסת כוכב חמה יוצאת ממעבר

 

הזמנים בתרשים הם בשעון חורף - יש להוסיף שעה!

למעלה – מהלך כוכב חמה על דיסקת השמש – משמאל ומימין פירוט הכניסה והיציאה. המעבר ביחס לצפון כיפת השמים כי שהוא נראה בטלסקופ שובר אור מיושר תמונה המוצב על חצובה משוונית (בטלסקופ מחזיר אור הצפון יהיה כלפי מטה). בטלסקופים שוברי או או מחזירי אור ההופכים שמאל-ימין, המזרח יהיה בצד שמאל והמעבר משמאל לימין . למטה – המעבר כפי שהוא נראה בטלסקופ המוצב על חצובה אלט-אזימוטלית – כאשר הנקודה הגבוהה בדיסקת השמש פונה לכיוון הזניט (בטלסקפ מחזיר אור התמונה תהיה הפוכה – מעלה מטה ובטלסקופים הופכים – שמאל ימין)

הזמנים בתרשים הם בשעון חורף - יש להוסיף שעה!

אמצעי צפייה בשמש

אין לצפות במעבר או בשמש ללא אמצעים ייעודיים לצפייה בשמש – סכנת עיוורון

כיוון שגודלו הזוויתי של כוכב חמה קטן, יש צורך במשקת או בטלסקופ המצוידים במסנן מיוחד, כדי לראות את המעבר.

אנו מספקים מסננים ייעודיים הניתנים להלבשה על חלקו הקדמי של טלסקופ או משקפת. בכל מקרה, יש לאבטח היטב את המסנן באמצעות נייר דבק למניעת נשירתו ויש לעקוב אחר הוראות הבטיחות המצורפות למסנן

קוסמוס יצאה במבצע מיוחד של מסנני שמש לרגל המעבר

לדף מסנני השמש וטלסקופי השמש

 

 

המבחר הגדול של טלסקופים, משקפות ומיקרוסקופים בישראל

ספק מורשה משהב"ט

כל הזכויות על התוכן, העיצוב הגראפי, התכנים וכל מידע אחר באתר שמורות לקוסמוס טלסקופים (פתאל טרדינג) - המרכז לציוד אסטרונומי