קוסמוס טלסקופים - מטר מטאורים קבוצת ג'ירף, 24 במאי, 2014

ציוד, מידע אסטרונומי, חדשות אסטרונומיה ואירועים

 

 

 

מטר המטאורים של הגי'רף

מטר מטאורים  עשיר במיוחד צפוי לקראת שחרו של  שבת הקרוב, ה-24 במאי. שלא ככל מטרות המטאורים, דוגמת מטר הפרסאידים של חודש אוגוסט,  מטר הג'ירף זה הוא מטר חדש, שטרם מצפה עד כה ואם אכן  יתרחש, תהיה זו הפעם הראשונה של מטר המטאורים הנובע מקבוצת הכוכבים ג'ירף – ובשמה הלועזי - Camelopardalis (כן. אכן יש קבוצת כוכבים כזו ועל כך בהמשך).

המטר החדש, שבשיאו צפויים להיראות מספר גדול במיוחד של מטאורים – לפי התחזיות בין 100 ל-400 מטאורים בשעת השיא, נובע משביט מחזורי קטן ששמו 209/P LINEAR. השביט התגלה ב- 2004 במהלך סקר השמים LINEAR   שמטרתו ניטור וגילוי אסטרואידים ושביטים  העלולים לסכן את כדור הארץ (Neo's). שביט זה נמנה על השביטים ממשפחת כוכב הלכת הענק צדק. השביט מקיף את השמש אחת ל-5 שנים, והנקודה הרחוקה ביותר במסלולו סביב השמש  מצויה מעבר למסלולו של כוכב הלכת הענק. השביט הגיע לקרבה המירבית לשמש בפעם האחרונה ב-6 בחודש מאי השנה. כאמור, השביט מקיף את השמש אחת ל-5.09 שנים וכעת הוא מצוי במרחק של כ-15 מיליון ק"מ בלבד מכדור הארץ, בתחומי קבוצת אריה קטן, בין הדובה הגדולה לאריה. בהירותו של השביט מאוד נמוכה ואי אפשר לצפות בו אלא בטלסקופים גדולים מאוד או בצילום

 שיאו של המטר חושב על ידי הפיני אסקו ליטנן ופיטר ג'ניסקנס ממרכז המחקר איימס של נאס"א, ולפיו יחצה כדור הארץ ביום שבת בבוקר את נחיל האבק שנזרק במעברים של השביט לידי השמש משך כ-25 מעברים שלו ליד השמש – משנת 1803 ועד שנת 1924.  כיוון שכך, נחיל האבק  צפוף במיוחד ולכן צפוי מטר עשיר שבשיאו, לפי כמה הערכות, אפילו 1000 מטאורים בשעה. לא רק זאת.  כדור הארץ ינוע במסלול כמעט מקביל לזה של נחיל חלקיקי האבק. כתוצאה מכך, המטאורים יכנסו לאטמוספירה במהירות "איטית" במיוחד של 18 ק"מ לשנייה ויישרפו. מהירות זו היא כחמישית ממהירותם של המטאורים של מטר הפרסאידים. עקב כך, ייתכן ונראה מטאורים שיחצו את השמים במשך שניות ארוכות.

מקור המטר הוא בקבוצת הכוכבים ג'ירף. קבוצת כוכבים אנונימית זו מצויה סמוך מאוד לכוכב הצפון. למרות שאין בה כוכבים בהירים כלל, שטחה גדול יחסית והיא גובלת בקבוצות קסיופיאה, קפאוס והדובה הקטנה, בה מצוי כוכב הצפון.  כאמור, בקבוצת ג'ירף אין כוכבים בהירים במיוחד, אך הודות לסמיכותה לקוטב השמימי הצפוני היא נראית בישראל כל שעות הלילה ולכן נקודת המוצא של מטר המטאורים ייראה כל הלילה מעל האופק הצפוני.

אולם  -

יש לזכור שהמטר הוא חדש ולא נצפה מעולם. אף אם התחזיות של ג'ניסקנס וליטנן הוכחו בעבר כמדויקות, עדיין מדובר בחישובים ולא על סמך מטרות שהיו בעבר. ותמיד יש לזכור - גם אם במטר זה צפוי שיא גדול במיוחד,  חשוב  מאוד לחזור ולהדגיש שבשום מטר מטאורים אין לצפות למשהו שמזכיר גשם או זיקוקים אלא למספרגדול מהרגיל של מטאורים במשך הלילה.

לצערנו, שיא המטר צפוי לקראת השעה 11 בבוקר יום שבת. לכן, המקום האידיאלי לצפות בו הוא חצי הכדור המערבי ואמריקה. בישראל, אם כך, נותר לקוות שהמטר צפוי להתחזק לקראת הזריחה. וזה בתנאי שרוחב רצועת האבק גדול דיו כדי שהשיא יהיה רחב ויארך כמה שעות, כדי שגם אנו נהנה.

הירח - הוא זורח לקראת הבוקר. הוא יהיה חרמש קטן אבל עדיין אורו יפריע מעט.

מהיכן וכיצד אפשר לצפות?

כמו כל מטר מטאורים הוא תופעה שנראית בכל חצי הכדור המצוי בשעת לילה וקבוצת הכוכבים שהיא מקור המטר מצויה מעל האופק, לכן אפשר לצפות במטר מכל מקום.  המגבלה היחידה לצפייה במטר מאיזור עירוני היא תאורת העיר אשר מפריעה לתצפיות אסטרונומיות בכלל ולמטרות מטאורים בפרט. לכן, רצוי מאוד להתרחק ממקומות יישוב וממקומות מוארים. ככל שמתרחקים ממקומות יישוב, יגדל מספר המטאורים אותם נראה. מומלץ לצפות במקומות בהם האופק (בעיקר האופק הצפוני) נקי מהסתרות (הרים, עצים וכדומה).  

כמו בכל מטר מטאורים, העצה הטובה ביותר היא  לשכב על הגב, להביט לכיוון צפיו בסביבת חצות ולקראת בוקר לכיוון הזניט.  

האם צריך משקפת או טלסקופ?

התשובה היא – לאו מוחלט. המטאורים חוצים את השמים במהירות ולכן אי אפשר לכוון אליהם משקפת או טלסקופ, מה גם ששדה הראיה של מכשירים אלה קטן מלהכיל את כל מסלול המטאור.

קבוצת ג'ירף ביחס לאופק הצפוני, 24 במאי שעה 5 לפנות בוקר

 

 

המבחר הגדול של טלסקופים, משקפות ומיקרוסקופים בישראל

ספק מורשה משהב"ט

כל הזכויות על התוכן, העיצוב הגראפי, התכנים וכל מידע אחר באתר שמורות לקוסמוס טלסקופים (פתאל טרדינג) - המרכז לציוד אסטרונומי