קוסמוס טלסקופים - חדשות אסטרונומיה, טלסקופ החלל צ'אנדרא צופה בכוכב לכת מרוחק

ציוד, מידע אסטרונומי, חדשות אסטרונומיה ואירועים

 

 

לראשונה, נצפה כוכב לכת מרוחק באמצעות טלסקופ לקרינת X

 הגילוי של כוכבי לכת במערכות שמש מרוחקות הפך להיות חזיון נפרץ. יש שתי שיטות עקריות לגלות כוכבי הלכת מרוחקים:

 1. מדידת שינויים במהירות הקווית של השמש המרוחקת ביחס אלינו. שינויים הנובעים כתוצאה מההשפעה הכבידתית של כוכב הלכת שחג עם הכוכב המצוי במרכז המערכת ("השמש") סביב מרכז כובד משותף.

 1.  גילוי ירידה  באורם של כוכבים כתוצאה ממעבר של כוכבי הלכת שלהם ביננו במישור הראייה. לירידה בעצמת האור מהסיבה הזו דפוס אופייני מאוד והיא כיום מהווה את השיטה המביאה לתוצאות הרבות ביותר  הודות לטלסקופ החלל "קפלר" שיועד בדיוק למטרה זו.

 בימים אלה פרסמו  נאס"א וסוכנות החלל האירופאית כי בפעם הראשונה נצפה כוכב לכת מרוחק באמצעות טלסקופ החלל צ'אנדרה ומצפה החלל ניוטון XMM. הייחוד בגילוי זה הוא שטלסקופ החלל צ'אנדרה צופה בתחום קרני ה-  X  (קרינת רנטגן), שמקורם בפעילויות מאוד אנרגטיות המתרחשות ביקום – התפוצצויות כוכבים, מרכזי גלקסיות פעילות, דיסקות סביב כוכבי נויטרונים וחורים שחורים וכדומה. בפעם הראשונה נצפה כוכב לכת בגלל ירידה בשטף הקרינה בתחום ה-X שהתקבל מכוכב.

 הכוכב המצוי במרכז מערכת השמש המרוחקת, קרוי HD189733   ומצוי בקבוצת הכוכבים שועלון. הוא דומה לשמש שלנו, צבעו צהוב, קוטרו כ-80% מקוטרה, הוא מצוי במרחק של כ-62.8 שנות אור מאיתנו ועוצמת אורו שקולה לרבע מעצמת אורה של השמש שלנו. גם לכוכב זה, כמו לשמש שלנו, יש פעילות מגנטית על פניו הגורמת לפליטה של אנרגיה גם בתחום האנרגטי של  קרני ה-X.  בעת שעבר כוכב הלכת ביננו לבין הכוכב, חלה ירידה קלה בשטף של קרינת ה-X הנפלטת מהכוכב. 

 כוכב הלכת המקיף את  HD189733a    ידוע לחוקרים זה מכבר. הוא התגלה כבר בשנת 2005, על ידי מדידת שינויים בעצמת האור של הכוכב הראשי כתוצאה ממעברים של כוכב הלכת ביננו לבינו (ליקויים). מסתו של כוכב הלכת  כמעט זהה למסתו של כוכב הלכת צדק (פי 400 לערך ממסת כדור הארץ) והוא משלים הקפה סביב השמש שלו אחת ל-2.21 ימים. הוא  מצוי במרחק ממוצע של  0.03 יחידות אסטרונומיות מהכוכב הראשי, מרחק השווה לכ-3% בלבד ממרחקו של כדור הארץ מהשמש, כך שאין מה לדבר על התכנות חיים באטמוספירה הלוהטת של כוכב הלכת המגיעה למאות מעלות.

 החוקרים מקווים שמדידת השינויים בקרינת ה-X המתקבלת מהכוכב בעת מעברים של כוכב הלכת על פניו, עשויה ללמד אותנו פרטים חדשים בעיקר על הרכב השכבות החיצוניות, הגזיות, של כוכב הלכת.

 

 

המבחר הגדול של טלסקופים, משקפות ומיקרוסקופים בישראל

ספק מורשה משהב"ט

כל הזכויות על התוכן, העיצוב הגראפי, התכנים וכל מידע אחר באתר שמורות לקוסמוס טלסקופים (פתאל טרדינג) - המרכז לציוד אסטרונומי

 

> > >