קוסמוס טלסקופים - ליקוי חמה חלקי, 3 בנובמבר, 2013

ציוד, מידע אסטרונומי, חדשות אסטרונומיה ואירועים

 

 

ליקוי חמה חלקי, 3 בנובמבר 2013

ליקוי החמה החלקי ייראה ישראל לקראת שקיעת החמה ב-3 בנובמבר. נתוני הליקוי הם עבור מרכז הארץ. הליקוי ייראה בישראל לקראת שקיעת החמה ב-3 בנובמבר.

מהו ליקוי חמה?

ליקוי חמה חל  כאשר הירח עובר בין כדור הארץ לבין השמש ומסתיר את השמש מצופה המצוי בכדור הארץ. כאשר חלק מהשמש מוסתר זהו ליקוי חלקי וכאשר כל השמש מוסתרת זהו ליקוי מלא.

ליקויי חמה חלים במולד הירח, כאשר הירח מצוי בין השמש לכדור-הארץ. כיוון שהירח בתנועתו סביב כדור הארץ אינו חג בדיוק במישור שבו כדור הארץ מקיף את השמש אין ליקויי חמה מידי חודש. לכן, כדי שיהיה ליקוי לא מספיק שהירח יהיה במולד, אלא גם סמוך מאוד למישור המילקה שבו כדור הארץ מקיף את השמש. אגב – שמו של מישור הקפת כדור הארץ את השמש, מישור המילקה, נגזר מהמילה ליקוי.

כיוון שהירח קרוב  אלינו פי 400 מהשמש אך קטן ממנה פי 400, גודלם הזוויתי של הירח והשמש דומה. לכן, בליקוי חמה מלא, הירח מסתיר את דיסקת השמש לפרק זמן קצר שנמשך לכל היותר רק כמה דקות. בגלל מסלולו האליפטי, מרחקו של הירח מכדור הארץ אינו קבוע ומשתנה. לכן,  כאשר הירח מצוי במרחק הגדול מכדור הארץ במסלולו, אז דיסקת הירח קטנה מדיסקת השמש ולכן הליקוי הוא ליקוי טבעתי (אז תיראה טבעת של דיסקת השמש מסביב לדיסקת הירח).   הליקוי הנוכחי  הוא ליקוי חמה היברידי שבמהלכו ייראה ליקוי טבעתי בסיומו ובסופו וכן ליקוי מלא.

זאת כיוון שבמרכז הצל, הגודל הזוויתי של השמש והירח זהים כמעט לחלוטין. בשלב של הליקוי שבו גודלו הזוויתי של הירח יהיה קטן מזה של השמש ייראה ליקוי טבעתי ואילו בשיאו, ליקוי מלא. הסיבה היא השינוי הקטן במרחק של הירח מכדור הארץ בתחילת ובסוף הליקוי – אז מרחקו מאיתנו גדול מאשר בשיא הליקוי. לכן, בתחילת ובסוף הליקוי הנוכחי הירח אינו מסתיר את דיסקת השמש במלואה.

שיא הליקוי ייראה באוקיינוס האטלנטי מתחת לחופי מערב אפריקה והוא יתרחש בשעה 12:47:35.7 זמן עולמי. בשיא הליקוי, גודלו הזוויתי של הירח יהיה גדול ב-1.59% בלבד מהגודל הזוויתי של השמש. בשיא הליקוי משך הליקוי המלא יהיה דקה אחת ו-39 שניות.

הירח יחל להסתיר את השמש עבור צופים בחופיה המזרחיים של יבשת אמריקה בשעה 10:04:33 (כל הזמנים הם לפי UT). אז יחל להראות צי על השפה העליונה של השמש עם זריחתה. שלב זה יסתיים בשעה 11:05:17 תכוסה כל השמש בליקוי מלא. הליקוי המלא יסתיים בשעה 14:27:43 במזרח סומליה. נקודת הצל האחרונה על השמש השוקעת תיראה בשעה 15:28:21 באיזור אירן והמפרץ הפרסי.

גודל הליקוי (גאמא) הוא 0.3271. פירוש הדבר הוא שהליקוי הוא מרכזי והצל המלא חולף במרחק של 0.3271 רדיוסי ארץ צפונית לנקודה בה השמש מצויה בזניט בשיא הליקוי.

זהו הליקוי מספר 23 מתוך 72 ליקויים בסדרת הסארוס 143

בעת הליקוי הירח מצוי מערבית לפני  המעבר שלו בקשר העולה של מסלולו (חצייה של מישור המילקה מדרום לצפון)

הליקוי ייראה במערב ארה"ב, חלקה הצפוני של יבשת דרום אמריקה, מרכז האוקינוס האטלנטי, רובה של אפריקה, דרום אירופה, טורקיה והמזרח התיכון. הליקוי המלא יחל כליקוי טבעתי מזרחה מהחוף המזרחי של ארה"ב, יהפוך לליקוי מלא מדרום לאיזור חוף השנהב ויחזור להיות ליקוי טבעתי במרכז אפריקה עד סוף הליקוי המלא

להלן נתוני הליקוי עבור ישראל

בשיא הליקוי הירח יסתיר 0.239 מקוטר השמש (13.5% משטח השמש יוסתרו בדיסקת הירח). זהו ליקוי חמה היברידי שבמהלכו, לאורך מסלול הצל המלא, ייראה ליקוי טבעתי וכן ליקוי מלא. סיבה זו מתרחשת כיוון שבנקודה מסוימת  סמוך למרכז מסלול הצל, הגודל הזוויתי של השמש והירח זהים כמעט לחלוטין. בשלב של הליקוי שבו גודלו הזוויתי של הירח יהיה קטן מזה של השמש ייראה ליקוי טבעתי ואילו בסופו, ליקוי מלא. הסיבה היא השינוי הקטן במרחק אל הירח בגלל עקמומיות כדור הארץ (ביחס למרחק השמש שינוי זה זניח).

להלן נתונים עבור מגע ראשון ומגע אחרון למספר מקומות בישראל (מעוגל לדקה הקרובה). הליקוי הגדול ביותר יהיה באילת והקטן ביותר בקרית שמונה.

 
התחלת ליקוי
סוף ליקוי

קרית שמונה

15:13

16:39

חיפה

15:13

16:40

ירושלים

15:12

16:43

תל אביב

15:12

16:43

באר שבע

15:12

16:44

אילת

15:11

16:49

קוסמוס טלסקופים תשדר את הליקוי בשידור חי במידה ותנאי מזג האוויר יתאימו

איור מהלך דיסקת הירח על פני דיסקת השמש, כפי שהיא נראית מישראל, כאשר הזניט לכיוון מעלה. הליקוי מסתיים לקראת השקיעה והוא ייראה בכיוון מערב. הזמנים המצויינים הם עבור נקודות המגע ושיא הליקוי למרכז הארץ. האיור העליון מראה את כל שלבי הליקוי ביחס לשמש. הקו האדום מציין את מישור המילקה.

מהלך דיסקת הירח על פני דיסקת השמש, כאשר הצפון פונה למעלה. החץ המציין את כיוון צפון השמש מציין את הכיוון של הקוטב הצפוני של דיסקת החמה. הזמנים המצויינים הם עבור נקודות המגע ושיא הליקוי למרכז הארץ. האיור התחתון מראה את כל שלבי הליקוי ביחס לשמש. הקו האדום מציין את מישור המילקה ואילו הקו השחור את כיוון תנועת הירח. הירח נע מדרום לצפון והוא יחצה את מישור המילקה לאחר הליקוי מזרחית לשמש

 

אמצעי צפייה בטוחים בשמש

אזהרה - אין להביט בשמש בשום מקרה שלא דרך אמצעים המיועדים לכך. לרשותכם מבחר משקפי ליקוי, מסננים עבור טלסקופים בקוטרים שונים וטלסקופי שמש ייעודיים. לחצו על תמונת המשקפיים לצפייה במבחר

איך צופים בליקוי בבטחה?

ראשית –  אסור לצפות בשום מקרה ישירות בשמש או מבעד לטלסקופים או משקפות – עלול לגרום נזק בלתי הפיך לעין עד כדי סכנת עיוורון! יש לצפות בשמש רק מבעד אמצעים מיוחדים המיועדים לצפייה בשמש כגון משקפי ליקוי או מסנני שמש. (אין להשתמש במשקפי שמש, בזכוכיות מפויחות, בתשלילים וכדומה !).

קמרה אובסקורה

יש דרך פשוטה לראות את הליקוי, המושגת על ידי הטלת דמות השמש על משטח. מנקבים  חור זעיר בקופסת פח או קופסת קרטון. מפנים את הנקב אל השמש וקרני השמש העוברות מבעד הנקב המוטלות על משטח ייצרו את בבואת השמש הלוקה. זהו למעשה העיקרון של מצלמה פשוטה, כאשר במקום העדשה אנו משתמשים בנקב. גם קרני השמש הלוקה העוברות בינות לעלי עץ ייצרו בבואות רבות של שמש לוקה על האדמה.

 

שידור ליקוי החמה, 3 בנובמבר, 2013

צילום: ד"ר יגאל פת-אל

Coronado SMII60, ASI120MM

הצילום בגוונ י אפור להבלטת הפרטים על פני השמש

 

 

המבחר הגדול של טלסקופים, משקפות ומיקרוסקופים בישראל

ספק מורשה משהב"ט

כל הזכויות על התוכן, העיצוב הגראפי, התכנים וכל מידע אחר באתר שמורות לקוסמוס טלסקופים (פתאל טרדינג) - המרכז לציוד אסטרונומי

 

> > >