קוסמוס טלסקופים - החלה עונת המטרואים - היכונו למטר הפרסאידים

ציוד, מידע אסטרונומי, חדשות אסטרונומיה ואירועים

חדשות האתר

 

 

 

חדשות מועדון קוסמוס

חדש! סרטוני הדרכה ע"י ד"ר יגאל פת-אל ביו-טיוב

החלה  עונת המטאורים

הקיץ הגיע ועמו חודש אוגוסט ועמם  גם ממטרי המטאורים. בכל שנה יש כמה ממטרים משמעותיים של מטאורים, אך חודש אוגוסט הוא המפורם מכולם בזכות מטר הפרסאידים, ששיאו יחול השנה בין ה-12 ל-13 באוגוסט, ועוד כמה ממטרים מקבילים החלים בחודש זה.

שיאם של שני הממטרים שפותחים את העונה יחול בלילה שבין  יום שלישי ליום רביעי, 30 ביולי ל-31 בו. אלה הם מטר הקפריקורנידים ומטר הדלתא אקווארידים.

מטר הקפריקורנידים קרוי על שם קבוצת גדי, קפריקורן.  בימים אלה היא נראית מעל האופק הדרום מזרחי עם שקיעת החמה ומצויה בדיוק מעל האופק הדרומי מעט לאחר חצות הלילה. מטר מתחיל בסביבות מחצית יולי ונמשך עד 15 באוגוסט ושיאו חל ב-30 ביולי. מקורו של מטר זה באבק שהותיר השביט המחזורי P/Neat169 במעברו סביב השמש. המטר דל יחסית ובשיאו הקצב הזניטי הצפוי הוא כ-5 מטאורים בשעה. מטאורים אלה "איטיים" מאוד – הם נכנסים לאטמוספירה במהירות של 23 ק"מ לשנייה "בלבד", צבעם צהבהב והם מכילים כדורי אש רבים.

המטר השני ששיאו יחול ב-30 ביולי הוא מטר הדלתא אקווארידים, וקרוי כך על שם קבוצת דלי, אקוואריוס, שממנה נראה נובע המטר.  מטר זה נמשך מ-12 ביולי ועד 23. מקורו של המטר באבק שהותיר שביט P/Macholz96  במעברו ליד השמש. מטאורים המשוייכים למטר זה מהירים יותר מהקפריקורנידים והם נכנסים לאטמוספירה במהירות של 41 ק"מ לשנייה. בשעת השיא צפוי קצב זניטי של 16 מטאורים בשעה.

כיצד ומהיכן לצפות במטר

באופן כללי, רצוי לצפות מכל מקום חשוך, מחוץ לעיר, אז גדלים הסיכויים לראות יותר מטאורים. רצוי אופק נקי ככל האפשר. שני ממטרים אלה נובעים מקבוצות הנראות בתחילת הערב בדרום מזרח והן נעות במשך הלילה לכיוון דרום מערב לקראת הבוקר. לכן, הכיוון הכללי ממנו ינבעו המטאורים ינוע מדרום מזרח בתחילת הערב, בכיוון דרום בחצות ובכיוון דרום מערב לפנות בוקר. אולם צריך לזכור שמטאורים חוצים את השמים מנקודת המוצא ויכולים למעשה להיראות גם בכל נקודה בשמים.

כמה מטאורים באמת נראה

הקצב הצפוי קרוי – קז"ש (קצב זניטי לשעה) שהוא קצב תיאורטי לפיו מה היה הקצב התיאורטי לו נקודת המוצא היתה בדיוק מעל הראש בשיא המטר. אנו לא נראה גשם של מטאורים. גם לא מאות או עשרות. שני  ממטרים אלה עשויים להניב כמה כדורי אש ומטאורים במספר גדול יותר מהממוצע הנראה בלילה רגיל. הירח יזרח ב-30 ביולי מעט לאחר חצות ואורו יפריע לתצפית במטאורים ככל שהוא יעלה מעל האופק.

האם המטאורים מסוכנים

ממש לא מסוכנים. רובם שוקלים פחות מגרם אחד והם נשרפים בגובה של עשרות ק"מ מעל פני הקרקע.

מתי צפוי המטר המשמעותי הבא?

המטר הגדול באמת יהיה מטר הפרסאידים, ששיאו יחול ב-12 באוגוסט. אנו כמובן נעדכן על המטר ועל ההתארגנויות השונות לקראתו.

 

 

האנציקלופדיה של שמות הכוכבים

נכתב בידי ד"ר יגאל פת-אל

המדריך השלם לרכישת טלסקופ

מתכוונים לרכוש טלסקופ?

המדריך למצלמות אסטרונומיות

 

נכתב בידי ד"ר יגאל פת-אל

המדריך השלם לרכישת משקפת

מתכוונים לרכוש משקפת?

נכתב בידי ד"ר יגאל פת-אל

חדשות קוסמוס

 

         

 

 

 

המבחר הגדול של טלסקופים, משקפות ומיקרוסקופים בישראל

ספק מורשה משהב"ט

כל הזכויות על התוכן, העיצוב הגראפי, התכנים וכל מידע אחר באתר שמורות לקוסמוס טלסקופים (פתאל טרדינג) - המרכז לציוד אסטרונומי

 

> >