קוסמוס טלסקופים - כוכב הלכת מאדים בניגוד, 2014

ציוד, מידע אסטרונומי, חדשות אסטרונומיה ואירועים

 

 

 

כוכב הלכת מאדים בניגוד – אפריל 2014

כל מי שמביט לכיוון מזרח בשעות הערב המוקדמות, בימים אלה של החודשים מרס ואפריל 2014, אינו יכול שלא להבחין בכוכב זוהר, הבולט באורו האדום. זהו מאדים. ב- 8 באפריל השנה, מגיע מאדים למרחק הקרוב ביותר בינו לבין כדור הארץ במחזור זה  של ההקפה סביב השמש. מצב זה, שבו כוכב לכת מצוי במרחק מינימלי מכדור הארץ  מכונה ניגוד          (Opposition). בעת הניגוד, כוכב הלכת זורח בעת שקיעת החמה ושוקע עם זריחתה ולכן הוא נראה במשך כל הלילה.  מסיבות אלה, הניגוד של כוכב לכת הוא התקופה הטובה ביותר לצפות בו.   כאמור, מאדים נראה בימים אלה ככוכב זוהר בצבע צהוב-כתום באופק הדרום מזרחי מיד לאחר השקיעה בקבוצת בתולה .

הניגוד הוא פרק הזמן שבו ניתן לראות פרטים על פני המאדים גם בטלסקופים קטנים, גם כאלה המצוים בידי חובבים מתחילים. כאשר מאדים מצוי בנקודות אחרות של מסלולו, הוא כה זעיר, וגודלו הזוויתי אינו עולה בהרבה על גודלו  הזוויתי של אורנוס המרוחק!  בעת הניגוד הנוכחי יגיע גודלו הזוויתי של מאדים לכ-15 שניות קשת, פי 120 קטן יותר מאשר הירח. לשם השוואה, גודלו הזוויתי של הירח הוא כ-חצי מעלה, או 30 דקות קשת או 1800 שניות קשת.

בעת הניגוד הנוכחי יגיע מרחקו של המאדים ל- 92 מליון ק"מ.  מרחק זה גדול מאוד מהמרחק המינימלי של  56 מליון ק"מ שהיה בין כוכבי הלכת ארץ ומאדים בניגוד הטוב ביותר בשנים האחרונות שהיה בשנת 2003.    אי סדירות  של מרחק בין הארץ והמאדים בעת הניגוד  נובעת מהמסלול האליפטי מאוד של המאדים.  רק בשנת 2018 ישוב המאדים לקרבה כה קטנה לכדור הארץ.  מרחקו של מאדים מכדור הארץ נע בין 80 מיליון ל- 380 מיליון ק"מ (תלוי במיקומם של שני כוכבי הלכת זה יחסית לזה, ובמסלוליהם סביב השמש ).

מאדים משלים הקפה אחת סביב השמש אחת ל-686 יום אולם הוא מגיע לקרבה מרבית לכדור הארץ אחת ל-780 יום בקרוב. הקרבה המרבית בין מאדים לכדור הארץ סמוכה לניגוד של המאדים עם השמש – כלומר, הנקודה בה כדור הארץ מצוי בין המאדים לשמש. הסיבה להפרש בין זמן ההקפה של מאדים את השמש לפרק הזמן בין שני ניגודים נעוצה בעובדה שגם כדור הארץ נע סביב השמש.

כיום אנו יודעים כי אחת ל- 15 שנה בקירוב,  מאדים מצוי בניגוד, כאשר הוא קרוב לפריהליון של מסלולו (פריהליון – הנקודה הקרובה ביותר לשמש במסלולו של כוכב לכת)  ואילו כדור הארץ  קרוב לאפהליון (אפהליון – הנקודה הרחוקה ביותר מהשמש במסלולו של כוכב לכת) של מסלולו. אז, המרחק בין שני כוכבי הלכת הוא הקטן ביותר, כ- 60 מיליון ק"מ בלבד, ומאדים נראה בשיא גודלו הזוויתי -  כ-15 שניות קשת . הפעם האחרונה בה היו שני כוכבי הלכת קרובים במידה כזו, היתה בשנת 2003 והפעם הבאה בשנת 2018.

איך צופים במאדים?

מאדים הוא כוכב לכת קטן, גדול אך במעט מהירח שלנו. כאשר מאדים  מצוי במרחק הגדול ביותר מכדור הארץ, הוא נראה בקושי רב גם בטלסקופים גדולים. הזמן הטוב ביותר לתצפית במאדים הוא כאמור, בניגוד שחל השנה בתחילת חודש אפריל, בעת שכדור הארץ  ומאדים מצויים זה לצד זה במסלולם סביב השמש. בעת כזו, מאדים מצוי בניגוד והוא זורח בדיוק בעת שקיעת החמה. אז,  הודות לגודלו הזוויתי הוא נוח לתצפית וניתן להבחין גם בכיפות הקרח שלו וב'מדבריותיו' הכהים, גם בטלסקופים קטנים, אם כי השנה זהו אינו ניגוד קרוב והמרחק בין שני כוכבי הלכת רחוק יחסית ביחס למרחקם בניגודים אחרים.

למרות שמאדים הוא כוכב לכת חיצוני, הודות למרחקו הקטן, יחסית מכדור הארץ בעת הניגוד, ניתן לעתים לראות חלק קטן מפני מאדים המופנים מהשמש והלאה. מסיבה זו, מאדים נראה פגום (דומה למופע הירח יום לפני שהוא מלא לחלוטין) בחודשים לפני ואחרי הניגוד. את התופעה הזו ניתן לראות גם בטלסקופים קטנים יחסית. מאדים עשיר בתצורות נוף מגוונות הנראות, בקלות יחסית, בטלסקופ: איזורים כהים ('מדבריות'), קטבים, סופות חול ועוד. לכן, כדי להפיק את המרב מהתצפית, רצוי מאוד להשתמש במסננים צבעוניים – אדום, ירוק או כחול, המבליטים פרטי נוף שונים על פני מאדים. כדי לראות פרטים, יש להשתמש בהגדלה של x100 לפחות, בטלסקופ שקוטרו 70 מ"מ. כמובן שטלסקופים בקטרים גדולים יותר יאפשרו צפייה איכותית יותר תוך שימוש בהגדלות גדולות יותר.

סדרת ההתקבצויות שבין מאדים וספיקה

השנה מאדים מתקבץ 3 פעמים עם כוכב השבת ספיקה, אלפא בקבוצת בתולה. כוכב זה, ששמו העברי הוא –שיבולת, אכן מסמן את אלומת החיטים שאוחזת הבתולה בידה. ספיקה הוא כוכב חם וכחול, וצבעו מהווה ניגוד עז לגונו האדמדם של מאדים. מאדים מצוי צפונית לספיקה בעת הניגוד בחודש אפריל, עת הוא נע מצפון לספיקה בכיוון מערב, אולם כמה שבועות לאחר מכן הוא עוצר, ומתחיל לנוע שוב לכיוון מזרח וחולף שוב צפונית לספיקה, לכיוון קבוצת הכוכבים מאזניים. כדאי לצפות בשני הגופים במשקפת שדה שבה נראה היטב ניגוד הצבעים בין שני הגופים.

לאחר ליל הסדר, 14 באפריל, יתקבצו הירח, מאדים וספיקה. בתחילת הערב הירח ימצא מעט מערבית לקו בין מאדים לספיקה ובמשך הלילה הוא ילך ויתקרב לספיקה עד להתקבצות עמו לקראת זריחת השמש

 

הירח, ספיקה ומאדים, 14 בפאריל, שעה 22 בערב, זניט למעלה

מאדים. הכתצם השחור מתחת למרכז הוא סינוס מרידיאני. למעלה משמאל - כיפת הקוטב הצפוני. הימניים והשמאליים אפשר לראות עננים. צילום - ד"ר יגאל פת-אל

 

הכתבה המלאה מאת ד"ר יגאל פת-אל פורסמה  במגזין גליליאו – אפריל 2014

 

 

המבחר הגדול של טלסקופים, משקפות ומיקרוסקופים בישראל

ספק מורשה משהב"ט

כל הזכויות על התוכן, העיצוב הגראפי, התכנים וכל מידע אחר באתר שמורות לקוסמוס טלסקופים (פתאל טרדינג) - המרכז לציוד אסטרונומי