קוסמוס טלסקופים - מטרות מטאורים קפריקורנידים ודלתא אקווארידים, 2014

ציוד, מידע אסטרונומי, חדשות אסטרונומיה ואירועים

 

 

שני שיאים של מטרות מטאורים ב-30 ביולי

הראשון מבין השניים הוא מטר הקפריקורנידים. מקור המטר בקבוצת גדי. המטאורים של המטר איטיים - חלקיקי האבק שגורמים למטר נכנסים לאטמוספירה במהירות "איטית" של 23 ק"מ לשנייה בלבד. מטר הקפריקורנידים נמשך מה-3 בחודש יולי ומסתיים ב-17 בחודש אוגוסט ושיאו חל ב-30 ביולי. זהו אמנם מטר עני ובשיאו צפויים רק 5 מטאורים בשעה, אולם מטאורים אלה צהובים ובהירים והם חוצים את השמים באיטיות ומגיעים.מכיוון דרום. מקורם בקבוצת גדי המצויה במצהר (כיוון דרום) השמיים בדרום בסביבות חצות.  

המטרהשני הואדלתא-אקווארידים דרומי ומקור הרדיאנט בקבוצת דלי הגובלת במזרח בקבוצת גדי.  מטר הדלתא-אקווארידים מתחיל מסביבות 15 ביולי וממשיך עד מעבר ל-20 באוגוסט. הקצב הצפוי בשיא המטר  שחל ב-30 ביולי הוא כ-16 מטאורים בשעה, אך זה מתווסף לקצב של מטר הקפריקורנידים שהרדיאנט שלהם מצוי באותו כיוון כללי של השמים. המטאורים  של דלתא-אקווארידים מהירים יותר והם נכנסים לאטמוספירה במהירות של 46 ק"מ לשנייה.  מקורהמטרהואבשביטמכהולץ. העובדה שב-30 בחודש הירחיהיהחרמש דקמאוד וישקע בתחילת הערב תעזור למי שיחליט לצפות במטר.

כיצד נגרמים מטרות מטאורים?

מטאורים הם חלקיקי אבק שמשקלם אינו עולה על עשיריות הגרם. חלקיקי אבק אלה נכנסים לאטמוספירה במהירות גדולה של עשרות ק"מ לשנייה. בשל המהירות הגבוהה והחיכוך במולקולות האוויר המצויות בדרכן  הן חלקיקי האבק והן מולקולות האוויר מתלהטים וזה מקור האור שאנו רואים. בגלל המסה הזעירה שלהם, חלקיקי אבק אלה מתכלים בכניסה לאטמוספירה בגובה של כמה עשרות ק"מ.

מקורם חלקיקי האבק הוא בשביטים ולעתים נדירות יותר גם באסטרואידים, שבמעברם סביב השמש מתחממים וכתוצאה מכך פולטים חלקיקי אבק. כאשר חלקיקי אבק אלה ממשיכים לנוע  במסלול מחזורי סביב השמש. כאשר כדור הארץ חוצה את מסלולם אחת לשנה, חל מטר מטאורים.

כיצד לצפות

מטאורים חוצים את השמים במהירות ולכן  אין צורך במשקפות או טלסקופים. כל מה שנדרש הוא לילה חשוך מאוד, ככל האפשר רחוק ממקומות יישוב. רצוי מאוד לשכב על הגב עם הרבה סבלנות ולצפות בשמים. מקור מטרות הקפריקורנידים והאקווארידים בכיוון דרום בסביבות חצות , אבל אפשר בהחלט להביט לרום השמים. יש לזכור שהקצב התיאורטי הוא עבור תנאים אופטימליים לו המקור של המטר היה מצוי בזניט.

 

פורום אסטרונומיה

פורום האסטרונומיה המוביל בישראל - מיטב המומחים בנושאי אסטרומומיה, תצפיות, ציוד ועוד

 

 

 

המבחר הגדול של טלסקופים, משקפות ומיקרוסקופים בישראל

ספק מורשה משהב"ט

כל הזכויות על התוכן, העיצוב הגראפי, התכנים וכל מידע אחר באתר שמורות לקוסמוס טלסקופים (פתאל טרדינג) - המרכז לציוד אסטרונומי