קוסמוס טלסקופים - התקבצות של כל כוכבי הלכת נראים בעין פברואר 2016

ציוד, מידע אסטרונומי, חדשות אסטרונומיה ואירועים

 

התקבצות נדירה של כוכבי הלכת  הנראים בעין

השבוע מספקים לנו השמים מחזה מרהיב שבו מתקבצים כל כוכבי הלכת הנראים בעין – כוכב-חמה, נוגה, מאדים, צדק ושבתאי, כאשר הם יוצרים שורה של כוכבי לכת בהירים. ההתקבצות נראית בשעות שלפני זריחת השמש, מעל האופק המזרחי.

כוכב הלכת הראשון להיראות הוא כוכב הלכת צדק שעולה מעל האופק המזרחי כבר לקראת השעה 9 בערב. צדק הוא גרם השמים הזוהר ביותר בשמי הערב והלילה לאחר הירח ונוגה והוא בולט בגונו הצהבהב-לבן. במשקפת שדה אפשר לראות את ארבעת ירחיו הגדולים. את שתי חגורות העננים העיקריות של צדק אפשר לראות בטלסקופ קטן בהגדלה של 50 ומעלה.  

כוכב הלכת הבא בתור הוא מאדים הבולט בגונו הכתמתם-אדום וזורח מעט לאחר חצות בכיוון דרום מזרח. מאדים יגיע  לקרבה מירבית השנה שתחול בחודש מאי. מאדים הוא כוכב לכת קטן ולכן קשה לראות פרטים על פניו אלא בתקופה שהוא מתקרב לכדור הארץ,  מדי 24 חודשים לערך. הקרבה המירבית הבאה תחול בסוף חודש מאי השנה. 

כשעתיים לאחר זריחת מאדים, זורח בכיוון דרום מזרח כוכב הלכת שבתאי, מעט מזרחית לכוכב השבת אנטרס. שבתאי בהיר יותר מאנטרס, שהוא על ענק אדום, וגונו צהבהב-כתום. טלסקופ קטן, בהגדלה של x50 יראה את הטבעות המקיפות את שבתאי. מבט במשקפת יגלה גם את ירחו הגדול – טיטאן הנראה כמו כוכב חיוור בהמשך הקו שיוצרות הטבעות.

שני כוכבי הלכת נוגה וכוכב מחמה, זורחים לקראת זריחת החמה. נוגה הוא הבהיר יותר בין כוכבי הלכת ומאפיל באורו על צדק.  בשל העובדה שנוגה מצוי  בינינו לבין השמש הוא מראה לנו גם חלק מצדו המוסתר מהשמש ובמבט בטלסקופ אפשר יהיה לראות שהוא אינו עיגול מושלם, אלא דומה לירח כיומיים לאחר המילוא.

כוכב הלכת האחרון, כוכב חמה,  הוא החמקמק מכולם בשל קרבתו היתרה לשמש.  הוא נראה רק לפני זריחתה או שקיעתה של השמש. בימים אלה הוא מקדים במעט את זריחת השמש ונראה רק כאשר השמים נצבעים באור הדמדומים.  כוכב חמה, הקטן בין כוכבי הלכת, נראה בטלסקופ קטן כדיסקה קטנטנה והגדלה גדולה יראה כחצי ירח זעיר. ב-7 בפברואר השנה מגיע כוכב חמה למרחק הזוויתי המירבי שלו מהשמש וייראה במיטבו ככוכב בוקר. לקראת סוף החודש כוכב חמה ייראה בשמי הערב, כשהוא שוקע לאחר השמש.

על הקו המחבר בין כוכב חמה  לבין נוגה, חבוי לו מבויש כוכב הלכת הננסי – פלוטו. כוכב לכת זה, שחתם את סדרת כוכבי הלכת הקלאסיים. פלוטו נראה רק בטלסקופים גדולים מאוד

לסרטון הדרכה על שימוש באפליקציות למכשירים סלולאריים למציאת גרמי שמים, על ידי ד"ר יגאל פת-אל

 

יה ב- YNET.

 

 

המבחר הגדול של טלסקופים, משקפות ומיקרוסקופים בישראל

ספק מורשה משהב"ט

כל הזכויות על התוכן, העיצוב הגראפי, התכנים וכל מידע אחר באתר שמורות לקוסמוס טלסקופים (פתאל טרדינג) - המרכז לציוד אסטרונומי