קוסמוס טלסקופים - סופרמון נובמבר 2016 - Supermoon November 2106

ציוד, מידע אסטרונומי, חדשות אסטרונומיה ואירועים

 

סופר-ירח 14 בנובמבר

ביום שני, 14 בנובמבר ייראה בשמי ישראל  והעולם  SUPERMOON.  מהי התופעה וכיצד רצוי לצפות בה

SUPERMOON מתרחש כאשר קיימים שני תנאים

הירח הוא מלא (מתרחש בכל מחצית חודש עברי)

הירח מצוי בפריגיאה של מסלולו - מרחק הקטן ביותר לכדור הארץ. גם תופעה זו חלה אחת לחודש

כיוון שכל אחת משתי התופעות   חלות מדי חודש  תופעת הסופרמון  אינה נדירה. למעשה, היא מתרחשת מדי שנה ולעתים כמה פעמים בשנה. לדוגמה ב-14 בחודש דצמבר הקרוב,  הירח המלא יהיה לפי ההגדרה סופרמון.

אם כך, מה מיוחד בספורמון של  ה4 בנובמבר 2016?

הירח נע במסלול אליפטי סביב כדור הארץ. הנקודה הקרובה ביותר של הירח במסלולו קרויה פריגיאה ואילו הרחוקה ביותר – אפוגיאה. מדי חודש הירח מצוי בפריגיאה ובאפוגיאה של מסלולו. המרחק הממוצע של הירח מכדור הארץ הוא 385 אלף ק"מ, אך  בשל השפעה של השמש על מסלול הירח מרחקי האפוגיאה והפריגיאה של הירח אינם קבועים.  השנה מרחקי פריגיאה  נעים מ-356511 ק"מ (14 בנובמבר)  ל- 369661.4 ק"מ (יולי). גם מרחקי האפוגיאה אינם קבועים והשנה הם נעים בין   406661.3 ק"מ (אוקטובר) ל- 404264 ק"מ (אוגוסט).

גרף המראה את מרחקי הירח מכדור הארץ במשך ‏2016 - הנקודות באדום הן מרחקו מישראל

ולכן, הסופרמון של נובמבר 2106 מיוחד.  הירח יהיה בנקודת הפריגיאה הקרובה ביותר אלינו השנה, ולא רק זה, אלא שהוא ימצא בפריגיאה כמעט בדיוק בשעה שבה הוא יהיה ירח מלא (ליתר דיוק – שעתיים קודם לכן. לדוגמה – הסופרמון הבא, שיתרחש בחודש דצמבר, הירח יהיה מלא יממה שלמה לאחר הפריגיאה ולכן יתרחק מעט מכדור הארץ. למרות זאת ההפרש בגודלו הנראה של הירח בין הסופרמון של נובמבר לזה של דצמבר יהיה פחות מאחוז אחד ! (הרש של כמה אלפי ק"מ בלבד).

צירוף כה קרוב כזה שבה הירח המלא היה כמעט בדיוק בנקודת הפריגיאה של מסלולו היתה רק בשנת 1948 והיא תחזור שוב רק בשנת 2034.

מה יש לצפות ?

ההפרש במרחק בין הנקודה הקרובה ביותר שבה ימצא הסופרמ ון הנוכחי למרחק הממוצע של הירח הוא כ-.8.2% והפרש המרחק בין נקודה זו למרחקו הרחוק ביותר של הנקודה הרחוקה ביותר של הירח  כ-14%. מכאן, שגודלו (קוטר) הנראה של הירח המלא יהי בסך הכל 8% גדול יותר מגודלו הממוצע של הירח (בקוטר). נוסיף לזה את העובדה שהירח יימצא קרוב יותר ולכן  עצמת אורו תהיה גדולה בכ-30% מעצמת אורו של ירח מלא המצוי בנקודה הרחוקה ביותר מאיתנו.  אולם, חשוב מאוד לציין שיהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי להבחין בהפרש בגודל הנראה של הירח משתי סיבות:

ההפרש של 8% בקוטר הירח הנראה הוא קטן וניתן למדידה רק באמצעים מיוחדים (צילום)

הואיל ואין ירח בשמים  "נוסף" שאפשר להשוות אליו  את גודל הירח הנוכחי,  אדם בלתי מנוסה יתקשה להבחין בהבדל בין  גודל הירח הנוכחי לירחים מלאים אחרים.

לפיכך, בניגוד לרושם שנוצר הירח לא ייראה לפתע בגודל יוצא דופן  או בגודל  חריג במיוחד.

ההפרש הצפוי בין היראות הירח בסופרמון לירח ממוצע

האם כדאי לצפות ומהיכן

ראשית  הסופרמון ייראה במיטבו בעין, ללא צורך במשקפת או טלסקופ!  גם העובדה שכאשר הירח מלא, אורו מסנוור ולא ניתן להבחין בפרטי נוף אל פניו בהיעדר צללים (השמש מצוי ברום השמים עבור הירח). כל נקודה שבה האופק המזרחי נראה ואינו מוסתר מתאימה . הירח יזרח באזימוט 75 (מזר-תפון-מזרח) בשעה 5 לערך וכדאי  להתכונן, לחפש סצינה שבה הירח זורח במלוא הדרו עם תפאורה מעניינית.

הירח המלא בזריחתו תמיד ירשים והאפקט מתעצם בעת הזריחה שלו. הירח נראה גדול, לא רק בסופרמון, אלא בגלל אשלייה אופטית הנגרמת מהסיבה שהעין משווה את הירח לעצמים על האופק. לכן הירח ייראה גדול בשל אותה אשלייה אופטית והסיפו לזאת את העובדה שהוא יהיה בספורמון.

גם בהירותו של הירח תהיה כאמור גדולה ב-30% אולם זה תלוי במידך האובך שיהיה בשמים. ככל שהשמים יהיו צלולים יותר והירח יהיה גבוה יותר מעל האופק, יהיה קל יותר להבין בבהירות שלו. אגב – הירח המלא מצוי בחודשים נובמבר – ינואר בשיא הרום שלו ולכן הירח בשעת חצות יהיה בוהק מהרגיל גם בשל עובדה זו וכמובן בשל היותו בסופר מון.

וכדי להכניס שוב לפרופורציות  – – הסופרמון הבא ייראה ב-14 בחודש דצמבר, כאשר כל ההפרש  בין הסופרמון של נובמבר לזה של דצמבר יהיה פחות מאחוז אחד.

תצפית נעימה

 

המבחר הגדול ביותר, של מיטב היצרנים, במחירים הנמוכים בישראל - ישירות מהיבואן

Meade Infinity 70

טלסקופ שובר אור

קוטר 70 מ"מ

כולל מסנן שמש

620 ₪ בלבד

SkyWatcher 130 AZGT

טלסקופ ממוחשב

קוטר 130 מ"מ

היברידי

2490  ₪ בלבד

Sky Watcher Dob 200

טלסקופ ענק בקוטר "8

אפשרות לשליטה רובוטית

(בתשלום נוסף)

2390 ₪ בלבד

Meade ETX80-AT

טלסקופ רובוטי ממוחשב

כולל תיק נשיאה מהודר

קוטר 80 מ"מ

1890 ₪ בלבד

SkyWatcher MiniDob114 Virtuoso

טלסקופ ממונע בקוטר של 114 מ"מ

כוונון עדיןחשמלי עם אפשרות לשליטה רובוטית (בתשלום נוסף)

1190 ₪ בלבד

 

 

 

המבחר הגדול של טלסקופים, משקפות ומיקרוסקופים בישראל

ספק מורשה משהב"ט

כל הזכויות על התוכן, העיצוב הגראפי, התכנים וכל מידע אחר באתר שמורות לקוסמוס טלסקופים (פתאל טרדינג) - המרכז לציוד אסטרונומי